Gezondheid

Drie supplementen die je weerstand ten goede komen

Het kan slim zijn om zo nu en dan wat extra aandacht aan je weerstand te besteden. Zeker met de winter in aantocht wil je voorkomen dat je lichaam niet bestand is tegenziektekiemen, en vooral tegen corona. Geregeld sporten, gezond eten en stress vermijden zijn allemaal dingen die je kunt doen om je weerstand een extra duwtje in de rug te geven. Er zijn echter ook een aantal supplementen die je kunnen helpen, en die zeker in de winter de moeite waard zijn om te onderzoeken.

Kleine disclaimer: als je supplementen wilt gaan slikken is het slim om dit te overleggen met je huisarts. Deze kan je wellicht suggesties geven die beter bij jouw situatie passen.

Vitamine C voor je weerstand

Een echte krachtpatser als we het over de opbouw en instandhouding van je weerstand hebben is natuurlijk vitamine C. Deze sterke antioxidant is namelijk in staat om vrije radicalen die in je lichaam terecht zijn gekomen te elimineren. Daarnaast ondersteunt vitamine C je weerstand door de werking van je zenuwstelsel positief te beïnvloeden en de opname van ijzer in je bloed te bevorderen.

Vitamine C vind je in vele soorten fruit, zoals sinaasappels, zwarte bessen en aardbeien, maar ook kiwi’s zijn ontzettend rijk aan deze belangrijke vitamine. Weet je van jezelf dat je weinig fruit eet en twijfel je of je voldoende vitamine C binnenkrijgt? Dan zou je ervoor kunnen kiezen vitamine C producten in te nemen. Dit is een makkelijke manier om voldoende van deze vitamine binnen te krijgen.

Lactoferrine bij infecties

Een groot deel van je weerstand is ervoor om eventuele infecties zo snel mogelijk een halt toe te roepen. Zo komen we bij het volgende supplement: lactoferrine. Lactoferrine heeft de eigenschap om ijzer aan zich te binden. Dit werkt positief voor het lichaam. Hierdoor kunnen de slechte bacteriën namelijk minder goed groeien in de darmen. Lactoferrine is een stof die van nature in zeer hoge concentraties voorkomt in moedermelk. Wie veel melk drinkt (koemelk is natuurlijk ook moedermelk, wat oorspronkelijk voor kalfjes is), zal dus niet gauw een tekort hebben. Drink je slechts weinig melk en eet je tevens geen yoghurt? Dan is het slim om bijvoorbeeld deze lactoferrine bij te slikken. Maar nogmaals, overleg met een arts of voedingsdeskundige of dat in jouw situatie echt nodig is.

Vitamine D voor je immuniteit

Ondanks veel mensen denken dat vitamine C de belangrijkste weerstandsvitamine is, moet het belang van vitamine D ook zeker niet onderschat worden. En precies om die reden zijn veel mensen juist in de herfst of winter ziek. Je lichaam kan deze vitamine namelijk zelf aanmaken als de huid zonlicht vangt, maar in deze donkerdere periode is er nu eenmaal minder zonlicht. Laat bij twijfel je bloedwaardes checken en hou het niveau in de gaten.

Geef een antwoord